ZAMĚŘENÍ A PODMÍNKY CENTRALIZOVANÉHO ROZVOJOVÉHO PROGRAMU PRO ROK 2023
V roce 2023 byly podporovány projekty cílené na tato témata:
- Prioritní témata pro projekty vysokých škol s předem vyčleněnou alokací:
- implementace a další rozvoj efektivního systému studijního a psychologického poradenství, vč. péče o duševní zdraví, studentům a pracovníkům vysokých škol a uchazečům o studium, popř. dalším osobám (např. účastníkům kurzů celoživotního vzdělávání) a vč. služeb kariérního poradenství těmto osobám;
- podpora aktivit pro naplňování udržitelných cílů (Sustainable Development Goals);
- plnění požadavků stanovených obecně závaznými právními předpisy nebo pokyny orgánů státní správy upravujících vnitřní organizaci a systémy vysokých škol;
- pořádání festivalů, přehlídek, výstav a dalších obdobných akcí majících mimořádný charakter;
- podpora aktivit studentů v rámci studia na vysokých školách – rozvoj opatření vedoucích k větší integraci nových studentů ke studiu na vysoké škole, zejm. v souvislosti s nutností adaptace po příchodu studentů z období poznamenaného pandemií viru covid-19; rozvoj kompetencí a odborných dovedností studentských zástupců v orgánech vysoké školy; zvyšování povědomí o akademické samosprávě (včetně národní reprezentace studentek a studentů) mezi studujícími na vysokých školách.
- Prioritní témata pro společné projekty vysokých škol bez předem vyčleněné alokace:
- rozvoj metod hodnocení kvality vzdělávací činnosti akademických pracovníků, včetně využití sebeevaluačních nástrojů, hospitací a sběru kvalitativních a kvantitativních dat od studujících;
- podpora rozvoje činnosti rad pro vnitřní hodnocení, případně vědeckých a uměleckých rad vykonávajících stejnou působnost na veřejné vysoké škole bez institucionální akreditace;
- rozvoj uznávání výsledků předchozího neformálního vzdělávání ve standardním studiu, zejména s ohledem na uznávání dobrovolnické či humanitární činnosti studujících;
- posilování etických principů v prostředí vysokých škol, včetně opatření proti diskriminaci vůči různým skupinám osob a sexuálnímu obtěžování; zvyšování relevance povědomí o genderové problematice mezi studenty i pracovníky a vedením vysokých škol;
- výuka v tzv. malých, strategicky a geopoliticky významných studijních programech/oborech, jejich stabilizace a výchova pedagogů pro zajištění jejich výuky;
- zvyšování bezpečnosti digitálního prostředí, naplňování podmínek Zákona o kybernetické bezpečnosti, přijímání bezpečnostních opatření dle Vyhlášky o kybernetické bezpečnosti a zajištění krizového plánování a řízení v prostředí vysokých škol.
V rámci programu se každá veřejná vysoká škola mohla zapojit do max. 10 projektů. Na ZČU v Plzni bylo řešeno 7 projektů.
CSM26-2023 |
2023 Implementace a další rozvoj psychologických služeb |
C03-2023 |
Koordinovaný rozvoj ekonomických aplikací vysokých škol |
C07-2023 |
Standardy kvality výuky na českých vysokých školách |
C08-2023 |
Prevence neetického jednání na akademické půdě a podpora kompetencí v péči o oběti |
C09-2023 |
Budování situačního povědomí v kyberprostoru VVŠ a efektivní reakce na krizové situace |
C12-2023 |
RVH – PRO: Rady pro vnitřní hodnocení – praxe, rozvoj a organizace. Analýza dosavadních praxí a další rozvoj činnosti rad pro vnitřní hodnocení |
C17-2023 |
Rozvoj a udržení významné pozice NOCI VĚDCŮ jako platformy pro systematickou celoroční prezentaci a popularizaci vědy, výzkumu a tvůrčí činnosti vysokých škol v ČR |